Mikel Vs Starbucks και το ξύλο

Ο κόσμος αλλάζει διαρκώς και συγχρόνως αλλάζει κι ο τρόπος που ζούμε. Μια χαρακτηριστική αλλαγή εύκολα αντιληπτή απ’ όλους είναι τα καταστήματα τύπου καφέ σέλφ σέρβις (χωρίς σερβιτόρους) που μπήκαν τελευταία στη ζωή μας και ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια, αντικαθιστώντας σιγά-σιγά τα κλασικά καφενεία, τις καφετέριες, τα τυροπιττάδικα κτλ.

Δύο μέχρι τώρα φίρμες έχουν πιάσει τις πρώτες θέσεις στην ελληνική αγορά:

Τα Starbucks, οι πρώτοι διδάξαντες παγκοσμίως τη φιλοσοφία αυτών των καταστημάτων και τα ελληνικά Mikel, που δεν το κρύβουν ότι βαδίζουν πιστά στο επιχειρηματικό δρόμο που χάραξαν τα Starbucks.

Προφανώς η σχέση Starbucks – Mikel είναι ανταγωνιστική, αντίστοιχη αυτής των McDonald’s με τα Goodys σε προηγούμενες δεκαετίες.

Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα , συχνά, όπου γίνεται συζήτηση έρχεται η στιγμή που αυτή περιστρέφεται γύρω από την επιτυχία των καταστημάτων Mikel μεσούσης της οικονομικής κρίσης.

Ο ιδρυτής των Mikel, πρώην σερβιτόρος, από τη Λάρισα ορμώμενος, έχει γίνει ένα είδος ζωντανού θρύλου.
Μάλιστα η επιτυχία του στην Ελλάδα της κρίσης λειτουργεί ακόμη και σαν κίνητρο για ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών από επίδοξους επιχειρηματίες σε άλλους τομείς.

Όλη αυτή η ιστορία με τα Mikel – ας το τερματίσουμε…θυμίζει λίγο κλασική Ελλάδα, όταν εξαιτίας του Μιλτιάδη που κατατρόπωσε τους Πέρσες στο Μαραθώνα ο Θεμιστοκλής έχει πει την παροιμιώδη φράση:
« δεν με αφήνει να κοιμηθώ η νίκη του Μιλτιάδη»,
μέχρι που νίκησε κι αυτός στη Σαλαμίνα κι ησύχασε…

Τα καταστήματα τύπου καφέ σέλφ σέρβις είναι ανοιχτά από το πρωί μέχρι αργά το βράδυ και συνήθως είναι γεμάτα. Το κοινό τους είναι όλων των μορφών.

Εδώ συχνάζουν συνταξιούχοι τις πρωϊνές ώρες, αργόσχολοι, άνεργοι, έφηβοι, κοριτσίστικες παρέες, παραδοσιακές παρέες, μοναχικοί τύποι κτλ., καθώς και άτομα που λόγω free WiFi πηγαίνουν με το λαπτόπ τους για να εργαστούν σ’ ένα φιλικό περιβάλλον, διαφορετικό απ’ αυτό του σπιτιού τους, το οποίο πιστεύουν ότι τους κάνει πιο δημιουργικούς.

Μετά τα Starbucks και τα Mikel ακολουθούν τα Coffee Island και κάποια ανεξάρτητα καταστήματα, μη μέλη αλυσίδας.

Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων τύπου καφέ γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα ότι μετράει μεν η ποιότητα του καφέ, των ροφημάτων και των σνακ που προσφέρουν, αλλά το παιχνίδι της προσέλκυσης των πελατών παίζεται στη διακόσμηση και στο περιβάλλον του καταστήματος.

Πράγματι, γινόμαστε πελάτες ενός καταστήματος επειδή οι θαμώνες του είναι, ή εμείς νομίζουμε ότι είναι, σαν εμάς.

Ο βασικός παράγοντας που διαμορφώνει το περιβάλλον ενός τέτοιου καταστήματος είναι ασφαλώς η επίπλωση και η διακόσμησή του, που όταν βασίζονται στο υλικό ξύλο και στα σύγχρονα προϊόντα ξύλου ο ρόλος τους είναι καταλυτικός.

Φθάσαμε λοιπόν σ’ αυτό που θέλουμε από την αρχή να σας πούμε:

– Τι ρόλο παίζουν το ξύλο και τα σύγχρονα προϊόντα ξύλου στη διακόσμηση των Starbucks και των Mikel.

Τόσο στα Starbucks όσο και στα Mikel η επίπλωση και η διακόσμηση των καταστημάτων είναι καρπός μελέτης που έγινε από ειδικούς της διακόσμησης και του μάρκετιγκ.

  

Σ’ όλους τους χώρους κυριαρχούν οι σκουρόχρωμες αποχρώσεις του μαύρου και του καφεκόκκινου –ανοιχτόχρωμες επιφάνειες δεν θα δείτε πουθενά- πιθανόν για να συνάδουν με την άποψη ότι ο καφές είναι μια σοβαρή υπόθεση στη ζωή μας.

Οι πελάτες επιλέγουν αυτά τα καταστήματα για να πιούν τον καφέ τους, να συζητήσουν, να χαλαρώσουν, ή να βυθιστούν στις σκέψεις τους, ή και για να εργαστούν, όπως είπαμε.

Το κατάλληλο περιβάλλον για να γίνουν όλα αυτά επιτυγχάνεται αρχικά με τη διατάξη των επιπλώσεων και των επίπλων που τοποθετούνται με τρόπο που να δημιουργείται ένα ελεύθερο σαλόνι, ενώ για τους μοναχικούς πελάτες υπάρχουν στρογγυλά τραπεζάκια.

Starbucks: Οικολογική αισθητική

Από την πρώτη στιγμή που ο επισκέπτης πατάει το πόδι του στα Starbucks, αντιλαμβάνεται τον πολιτισμό του χώρου, ο οποίος βγάζει την ήπια ομορφιά της οικολογικής αισθητικής.

  

Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ξύλο που πλημμυρίζει με τη ζεστή παρουσία τους τη διακόσμηση και τις επιπλώσεις των Starbucks, τόσο με τη μορφή του μασίφ, όσο και ως φυσικός καπλαμάς.

Ως μασίφ το βλέπουμε στα άνετα καθίσματα, στους πάγκους, στην οροφή κτλ., ενώ όλες οι διακοσμητικές επιφάνειες είναι επενδεδυμένες με φυσικό καπλαμά.

Στα κεντρικά καταστήματα των Starbucks που λειτουργούν πιλοτικά για τα άλλα, η διακόσμηση περιλαμβάνει και μεγάλα ξύλινα τραπέζια μοναστηριακού τύπου, όπου η διεύθυνση του καταστήματος προτρέπει τους πελάτες της να αγγίξουν το πεπαλαιωµένο ξύλο και να αφουγκραστούν την ιστορία που έχει να τους πει.

  

Όλες οι διακοσμητικές επιφάνειες στα Starbucks είναι επενδεδυμένες με φυσικό καπλαμά και ο πυρήνας των επιφανειών – αυτό που δεν βλέπουμε- δεν είναι από μοριοσανίδα ή MDF αλλά από κόντρα πλακέ.

Μάλιστα, είναι τέτοια η προσήλωση του διακοσμητή στον φυσικό καπλαμά, που τον χρησιμοποιεί ακόμη και σε επιφάνειες που για πρακτικούς λόγους θα μπορούσε να λειτουργούν ευκολότερα αν ήταν από άλλα υλικά π.χ. από φορμάϊκα.

Αυτό δεν συμβαίνει ούτε στους δίσκους σερβιρίσματος, όπου βλέπεις τον καπλαμά του κόντρα πλακέ, ούτε στις επιφάνειες που είναι εκτεθειμένες σε χτυπήματα και γρατσουνιές.
Και εδώ έχει χρησιμοποιηθεί φυσικός καπλαμάς, αντί για μια πιο ανθεκτική, αλλά πλαστική επένδυση.

Αυτό θα πει εταιρεία με άποψη!

Τα ελληνικά Starbucks τονίζουν ότι για τη διακόσµηση των καταστημάτων τους χρησιµοποιούν υλικά από Έλληνες προµηθευτές µε στόχο, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση των δεσµών τους µε την τοπική κοινωνία, την προσήλωσή τους στην παράδοση του ποιοτικού καφέ και στην περιβαλλοντική τους ευθύνη

Σίγουρα οι παραπάνω αξίες έχουν εκτιμηθεί από τους πελάτες των Starbucks.
Γι’ αυτό και τα προτιμούν, παρόλο που οι τιμές των προϊόντων τους δεν είναι χαμηλές.

Mikel: Προσιτή πολυτέλεια

Τα Mikel διατηρούν μεν τα βασικά χαρακτηριστικά της διακόσμησης των Starbucks, όπως τις σκούρες αποχρώσεις, την αίσθηση του σαλονιού στην τοποθέτηση των επίπλων, τα στρογγυλά τραπεζάκια, αλλά η χρήση του ξύλου γίνεται διακριτικά.
Τα καθίσματα είναι άνετα, αλλά δεν είναι ξύλινα. Ούτε οι επιφάνειες είναι από φυσικό καπλαμά, κάτι που μειώνει το κόστος της διακόσμησης και συμβάλλει στο να μπορεί η εταιρεία να πουλάει με χαμηλότερες τιμές τα προϊόντα της.

  

Τα μεγάλα τραπέζια με επιφάνεια από ξύλο μασίφ, με τα οποία τα Starbucks, στα πιλοτικά τουλάχιστον καταστήματα, τονίζουν την οικολογική τους διάσταση και στα οποία οι βένες του ξύλου αιχμαλωτίζουν το βλέμμα των πελατών, από τα Mikel απουσιάζουν. Αλλά ο διακοσμητής τους δεν το βάζει κάτω.

Στα κεντρικά τουλάχιστον καταστήματα, κολλάει σ’ έναν τοίχο μια τοιχογραφία με την εικόνα ενός ξύλου, π.χ. καρυδιάς, μεσαίας ξυλόπλακας κορμού μεγάλου μήκους, η οποία χάρη στην υψηλή ευκρίνεια και τον ρεαλισμό της φωτογράφισης αιχμαλωτίζει το βλέμμα των πελατών και τους κάνει να χαζεύουν τις βένες του ξύλου.

Οι επιφάνειες των επίπλων και των επιπλώσεων στα Mikel δεν είναι επενδεδυμένες με φυσικό καπλαμά, ούτε ο πυρήνας τους είναι από κόντρα πλακέ ή μασίφ ξύλο.

Είναι πάνελ ξύλου επενδεδυμένα με φορμάικα, ή μελαμίνες, ή θερμοφόϊλ τεχνολογίας τελευταίας γενιάς, ανάλογα με τη χρήση τους, ανάλογα με το αν είναι οριζόντιες, οπότε κινδυνεύουν από χτυπήματα και γρατσουνιές, ή κάθετες, οπότε προέχει η διακοσμητική τους αξία, και ανάλογα αν έχουν δυνατότητα εύκολου καθαρισμού, υγιεινής κτλ.

Γενικά, οι επιφάνειες στα Mikel έχουν μια διακριτή εμφάνιση σε μαύρο και πορτοκαλί, χωρίς να εκπέμπουν την τερατώδη ομορφιά των επιφανειών των ντισκοτέκ και μερικών φαστφουντάδικων.

Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι πίσω από την επίπλωση και τη διακόσμηση των Mikel υπάρχει η γνώση της τεχνολογίας των πάνελ του ξύλου, ώστε να χρησιμοποιείται το κατάλληλο υλικό στην κατάλληλη χρήση.

Αυτό συμβάλλει, όπως αναφέραμε, στη μείωση του κόστους της διακόσμησης των καταστημάτων, κάτι που, μεταξύ άλλων, δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να πουλάει τους καφέδες και τα ροφήματά της σε χαμηλότερες τιμές.

Το τελευταίο σήμερα μετράει ιδιαίτερα στη νεολαία, η παρουσία της οποίας στα Mikel είναι ιδιαίτερα αισθητή.

  

Μάλιστα, η Χρύσα Γερολυμάτου, υπεύθυνη ανάπτυξης των Mikel, χαρακτηρίζει τα καταστήματα Mikel «λαϊκά», με την έννοια όμως του πολυποίκιλου κοινού, το οποίο έρχεται να απολαύσει έναν ρόφημα φτιαγμένο από άριστες πρώτες ύλες στην καλύτερη δυνατή τιμή, σε ένα φιλικό περιβάλλον».

Σχετικά θέματα:
ΚΑΠΛΑΜΑΣ: Όταν ζητούμενο είναι η φυσικότητα και η μοναδικότητα
Η εξέλιξη της φορμάικας μέσα από τις αξίες της νοικοκυράς
– Επενδεδυμένα πάνελ-Διακοσμητικές Επιφάνειες: Οι 6 δημοφιλέστερες