ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΜΕ ΞΥΛΙΝΟ ΣΚΕΛΕΤΟ: Κερδίζουν διαρκώς σε δημοτικότητα, ενώ η κατασκευή τους γίνεται όλο και πιο σοφιστικέ

Τα ποδήλατα με ξύλινο σκελετό εμφανίστηκαν στην Ελλάδα πριν τέσσερα- πέντε χρόνια και προβλήθηκαν δεόντως από τα μήντια και το διαδίκτυο καθώς είναι ένα θέμα που ανεβάζει την τηλεθέαση και την επισκεψιμότητα.

Η εμφάνιση των ξύλινων ποδηλάτων αυτή τη χρονική συγκυρία αποδόθηκε στη μεγάλη οικονομική κρίση των επιχειρήσεων του ξύλου-επίπλου, που για να επιβιώσουν στράφηκαν προς την καινοτομία και τις εναλλακτικές λύσεις.

Πράγματι, η κρίση ήταν η αφορμή που έγινε αυτή η στροφή, αλλά δεν ήταν μόνο η κρίση.

Διεθνώς το ξύλο τελευταία έχει αρχίσει να επανεμφανίζεται σε αρκετούς τομείς της μηχανολογίας και των κατασκευών, από τη σχεδίαση και κατασκευή ουρανοξυστών μέχρι την κατασκευή ξύλινων γυαλιών, ξύλινων πληκτρολογίων κομπιούτερ ή ποντικιών, ξύλινων ποδηλάτων κτλ.

Στις μέρες μας, όλα ή σχεδόν όλα τα αντικείμενα και τα προϊόντα που κατασκευάζονται από τις τρεις μεγάλες κατηγορίες υλικών – χάλυβας (αλουμίνιο, σίδηρος), πετρέλαιο (πλαστικά) και σκυρόδεμα (μπετόν) – μπορούν να γίνουν και από ξύλο. Εξ άλλου, στην πρωταρχική τους κατασκευή όλα ήταν ξύλινα.

Τα ποδήλατα με ξύλινο σκελετό σήμερα συνδυάζουν το πλέον απλό και αποτελεσματικό μέσον μεταφοράς που έχει εφεύρει ποτέ ο άνθρωπος με την προηγμένη τεχνολογία.

Πρόκειται για κατασκευές που δεν έχουν σε τίποτα να ζηλέψουν τα αντίστοιχα ποδήλατα με σκελετό από μέταλλο ή από ανθρακονήματα και που έχουν αρχίσει να βασίζονται σε περίπλοκες τεχνικές κατασκευής οι οποίες συνδυάζουν την καλαισθησία, τη φιλικότητα και τη δυνατότητα απορρόφησης των κραδασμών που έχει το ξύλο, που για τον τελευταίο λόγο χρησιμοποιείται και στους στρωτήρες των σιδηροδρομικών γραμμών.

Μάλιστα διεθνώς η κατασκευή οχημάτων των δύο τροχών με σκελετό από ξύλο τείνει να μεταμορφωθεί από καινοτομία σ’ έναν ιδιαίτερα σοβαρό κατασκευαστικό τομέα του ξύλου, καθώς στην αγορά δραστηριοποιούνται όλο και περισσότερες εταιρείες.

Δύο καινοτόμες εταιρείες

Παρακάτω αναφερόμαστε σε δύο κατασκευαστικές εταιρείες ποδηλάτων ξύλινου σκελετού από τις ΗΠΑ γιατί θεωρούνται καινοτόμες και πρωτοποριακές σ’ αυτόν τον τομέα:
Την Connor Wood Bicycles από το Ντένβερ του Κολοράντο και την Renovo Hardwood Bicycles από το Πόρτλαντ του Όρεγκον.

Η Connor Wood Bicycles είναι δημιούργημα του Chris Connor.
Αντιγράφουμε από την ιστοσελίδα της εταιρίας (connorcycles.com):

«Η εμπειρία του ξύλινου ποδηλάτου είναι μοναδική στο είδος της. Το ποδήλατο έχει ομαλή οδήγηση και συμπεριφορά και μοναδική εμφάνιση γιατί κατασκευάζεται με βάση τις ανάγκες του αναβάτη όλο στο χέρι.
Το ξύλο που χρησιμοποιείται για την κατασκευή μορφοποιείται με ατμό.
Είναι σκληρό ξύλο, δεσποτάκι ή καρυδιά, με ενίσχυση από κέβλαρ (το ύφασμα που γίνονται τα αλεξίσφαιρα γιλέκα, ενώ χρησιμοποιείται και στις μοτοσυκλέτες).

 

Η εταιρεία κατασκευάζει τα μοντέλα Cruiser, Woody Scorcher, Woody Mountain, CX/Gravel bike, Mountain Cruiser και Cross Cruiser, ενώ διαθέτει κι ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο.

Οι τιμές κυμαίνονται από τα 3.500 μέχρι τα 7.500 δολάρια.
Και αν σας προβληματίζει το ποσό που θα επενδύσετε για την αγορά ενός τέτοιου ποδηλάτου, λάβετε υπόψη σας πως τα δικά μας ποδήλατα έχουν αντέξει τον σκληρό ανταγωνισμό του αγώνα για μάουντεν μπάικς Leadville Trail 100».

Η άλλη εταιρεία, η Renovo Hardwood Bicycles, με εργοστάσιο στο Πόρτλαντ του Όρεγκον, την τελευταία επταετία έχει κατασκευάσει περίπου 700 ποδήλατα από ξύλο και εξελίσσεται από εταιρία κατασκευής ποδηλάτων κατά παραγγελία σε εταιρία μαζικής παραγωγής ποδηλάτων.

  

Η εταιρία είναι δημιούργημα του σχεδιαστή Ken Wheeler, το όνομα του οποίου έγινε γνωστό από το τετραθέσιο αεροπλάνο Wheeler Express, το οποίο σχεδίασε και κατασκεύασε έχοντας πάντα στο πλευρό του το γιό του Stu, πιλότο του πολεμικού ναυτικού.

Η εμπειρία που αποκόμισε ο Stu από τα αεροπλάνα έδωσαν στην εταιρία την δυνατότητα να κατασκευάζει υψηλής τεχνολογίας και κομψότητας ποδήλατα.
Το εργατικό προσωπικό της Renovo περιλαμβάνει ειδικούς στην κατασκευή μουσικών οργάνων (κιθάρες) και επίπλων.

Παραθέτουμε την άποψη του Wheeler για τα ποδήλατα με σκελετό από ξύλο έναντι των άλλων τύπων (ιστοσελίδα renovobikes.com):

«Ιστορικά, τα ποδήλατα με ξύλινο σκελετό ήταν αυτά που κατασκευάστηκαν πρώτα και αργότερα το ξύλο αντικαταστάθηκε από το μέταλλο.
Στην εταιρεία μας λέμε χαριτολογώντας ότι ο μεταλλικός σκελετός εφευρέθηκε γιατί θέλει κόπο και χρόνο να φτιάξεις ένα ποδήλατο από ξύλο.
Το ξύλο δεν είναι ένα και τόσο καλά ελεγχόμενο υλικό, όμως μάθαμε πώς να το κάνουμε να συμπεριφέρεται έτσι όπως θέλουμε εμείς και αποδείχτηκε πως είχαμε δίκαιο.
Πρόκειται για ένα πρώτης ποιότητας υλικό».

Για την κατασκευή ενός σκελετού Renovo χρειάζονται 40 κομμάτια ξύλου που με συγκόλληση τύπου λαμινέϊτ σχηματίζουν ξυλόπλακα.
Η βασική μορφοποίηση γίνεται με μονάδα CNC και μετά οι τεχνίτες αναλαμβάνουν να τελειοποιήσουν τη μορφή με το χέρι.
Η εταιρεία δίνει μεγάλη προσοχή στην αντοχή και τη δυνατότητα επισκευής των σκελετών της. Η επιλογή του ξύλου και του σχήματος βασίζεται σε λεπτομερέστατη έρευνα και χρονοβόρες δοκιμές.
Το αποτέλεσμα είναι η κατασκευή ενός σκελετού με μεγάλη αντοχή και υψηλή απόδοση που ζυγίζει μόλις 4-5 πάουντ (1,8 -2,2 κιλά), προσφέροντας ομαλή συμπεριφορά στην οδήγηση. Η τιμή για ένα πλήρως εξοπλισμένο ποδήλατο κυμαίνονται από 4.000 μέχρι 7.500 δολάρια.

Και για του λόγου το αληθές, αναφέρει η εταιρεία, ως προς τις δυνατότητες του ξύλου έναντι των υπολοίπων συμβατικών υλικών, ο Payton Mayness κέρδισε το ποδηλατικό πρωτάθλημα του Τέξας το 2015 με ένα ποδήλατο Renovo Pursuit.

MADE IN GREECE

Τα ποδήλατα με ξύλινο σκελετό που κατασκευάζονται στην Ελλάδα προέρχονται από δύο αφετηρίες:
Από εταιρείες που τα κατασκευάζουν με όρους βιομηχανικής παραγωγής και από ανεξάρτητους κατασκευαστές, κατόπιν παραγγελίας.
Στις ιστοσελίδες τους έχουν όλοι πλούσιο ενημερωτικό και πολύ ενδιαφέρον υλικό. Ξεχωρίσαμε μερικά χαρακτηριστικά αποσπάσματα και τα παραθέτουμε παρακάτω:

ΛΕΚΟΒΙΤΣΗ ΑΦΟΙ ΟΕ: Πρωτοπόρος των ξύλινων ποδηλάτων, εξελίχθηκε μέσα από την ομώνυμη επιπλοποιία με έδρα τη Σίνδο Θεσσαλονίκης από το 1958.

Το πλαίσιο του σκελετού CASTOR απόκτησε ταυτότητα μετά από δύο χρόνια εντατικής έρευνας, με καθημερινές βελτιώσεις και δοκιμές ώστε να ανταποκρίνεται στα Ευρωπαϊκά Πρότυπα EN-14764 και ΕΝ-14766.
Ο σκελετός είναι τύπου σωλήνα και γίνεται από το ξύλο μέλιο (φράξος, δεσποτάκι), με το οποίο, λέει η εταιρεία, «τα παλιά τα χρόνια οι Γερμανοί κατασκεύαζαν το σασί των τρένων και τις ρόδες των κάρων. Το μέλιο, για όσους δεν γνωρίζουν, είναι ξαδερφάκι με το δρυ. Στην πορεία θα γίνει χρήση κι άλλων ξύλων».

COCO-MAT: Η γνωστή εταιρεία προϊόντων οικολογικού σχεδιασμού, με βιομηχανία στην Ξάνθη και πωλήσεις σ’ όλον τον κόσμο, δεν μπορούσε παρά να επενδύσει και στην κατασκευή ξύλινων ποδηλάτων.

 

Το χειροποίητο ποδήλατό της «Αθηνά» από μασίφ ξύλο φράξου, είναι ειδικά σχεδιασμένο από την ελληνική βιομηχανική ομάδα της ΑΚΤΟ.
Tα ποδήλατα Kali Mera φτιάχνονται εξ ολοκλήρου με καινοτόμες μεθόδους από ξύλο βελανιδιάς.
Το 2016 η COCO-MAT οργάνωσε το γύρο της Ελλάδας με ξύλινα ποδήλατα, στο οποίο πήραν μέρος τριακόσιοι περίπου ποδηλάτες.

Άγγελος Πατσιατζής: Καθηγητής στη σχολή ξυλογλυπτικής της Καλαμπάκας, κατασκευάζει κατόπιν παραγγελίας ξύλινα ποδήλατα από τροπική ξυλεία στο οικογενειακό του ξυλουργικό εργαστήριο στο Βροντερό Τρικάλων.

«Από την προσωπική μου εμπειρία, λέει ο Άγγελος Πατσιατζής, αυτό που συμβαίνει με το ξύλινο ποδήλατο είναι να γνωρίζεις κόσμο, να κοινωνικοποιείσαι. Σου δίνει μια άλλη αίσθηση, αυτοπεποίθηση, καθώς μαγνητίζει τα βλέμματα. Αυτό αισθάνθηκα από τις πρώτες στιγμές που ανέβηκα στη σέλα του».

Από την άποψη αυτή, μήπως το ξύλινο ποδήλατο είναι και φάρμακο κατά της ανθρώπινης μοναξιάς στη σύγχρονη κοινωνία μας;

Πάντως, για τα επαγγελματικά του σχέδια, αν μετέχει το ξύλινο ποδήλατο σε αυτά, δηλώνει πως είναι έτοιμος να κάνει ένα βήμα μπροστά, πέρα από την παραγγελία, αποβλέποντας κυρίως στις αγορές του εξωτερικού.
Αλλά, λέει, «κρατάω μικρό καλάθι, γιατί εγώ είμαι κατασκευαστής, δεν είμαι μάνατζερ».

FRB Custom- Δ. Θανόγιαννης και Κ. Παπαδόπουλος: 8ο χλμ Τρίπολης-Σπάρτης/Αρκαδία.

Με το ξύλινο ποδήλατό τους κέρδισαν στην Ιταλία το βραβείο Iron Award στα A’ Design International Awards Αγώνες Νέων Σχεδιαστών 2015, ενώ το ποδήλατό τους διακρίθηκε και παρέμεινε στην έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη για 20 μέρες.

Γιώργος Τσιούτσιας: Επιπλοποιός από το Κουτσόχερο Λάρισας.

Χρησιμοποιώντας δεσποτάκι, μαόνι και δρυ με ειδική επεξεργασία κατασκεύασε τρία ποδήλατα, στα οποία όλος ο σκελετός αλλά και το τιμόνι είναι από ξύλο.
Στόχος του είναι μία γραμμή παραγωγής ποδηλάτων για το ευρύ κοινό και ήδη έχει σχέδια για αντρικό και γυναικείο ποδήλατο, αλλά και για αγωνιστικό με άλλες προδιαγραφές.