Έπιπλα και επιπλώσεις επί παραγγελία

Αντικείμενο πόθου των νέων ζευγαριών
  • Αναγνώριση των ποιοτικών χαρακτηριστικών για να μπορείτε να ελέγχετε τη σχέση ποιότητας/τιμής.
    Τεχνικές, εμπορικές κι άλλες πληροφορίες και γνώσεις.

  • Λειτουργία  αγοράς. Η φθηνή, η μεσαία και η ακριβή.
    Τα βασικά που πρέπει να ξέρετε πριν υπογράψετε την παραγγελία σας

Τα τελευταία μοντέλα επίπλων ενσωματώνουν αξεσουάρ που διευκολύνουν τη λειτουργία και τη χρήση κάθε φύσεως ηλεκτρονικών συσκευών
Τα τελευταία μοντέλα επίπλων ενσωματώνουν αξεσουάρ που διευκολύνουν τη λειτουργία και τη χρήση κάθε φύσεως ηλεκτρονικών συσκευών

Οι δύο λέξεις έπιπλα και επιπλώσεις δεν έχουν ακριβώς την ίδια σημασία.
Τα έπιπλα είναι κινητές κατασκευές, όπως η καρέκλα, το τραπέζι κ.ά. Εξ άλλου mobile που είναι διεθνής ονομασία των επίπλων σημαίνει κινητό.

Οι επιπλώσεις είναι στερεωμένες και σταθερές κατασκευές, όπως η επίπλωση κουζίνας, η εντοιχισμένη ντουλάπα κ.ά.

Υπάρχουν έπιπλα που λειτουργούν αυτόνομα, όπως καρέκλα, μπρεζιέρα κ.ά. και έπιπλα που λειτουργούν ως μέρος ενός συνόλου επίπλων π.χ. τραπεζάκι, κομοδίνο κ.ά.

Τα έπιπλα παράγονται από αμιγείς βιομηχανίες και βιοτεχνίες επίπλων που ασχολούνται αποκλειστικά με αυτό το αντικείμενο.

Οι επιπλώσεις κατασκευάζονται κατά παραγγελία από επιπλοξυλουργικές βιομηχανίες, βιοτεχνίες και επαγγελματίες ξυλουργούς, που ακόμη αναλαμβάνουν και «τα ξυλουργικά» του σπιτιού, όπως κουφώματα, οροφή, σκάλες, επενδύσεις τοίχου κτλ., εκτός από τα δάπεδα ίσως.

Πολλά νοικοκυριά βιώνουν μια αρκετά αγχώδη περίοδο όταν πρόκειται να αγοράσουν έπιπλα, κυρίως οι άντρες. Κάτι που δεν συμβαίνει όταν πρόκειται να αγοράσουν αυτοκίνητο, γιατί τα βασικά περί αυτοκινήτου οι περισσότεροι άντρες λίγο-πολύ τα κατέχουν.
Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει προνοήσει για την ενημέρωση των πελατών της πριν απ’ αυτούς γι’ αυτούς.

Στην αγορά των επίπλων όμως, επειδή δεν γνωρίζουν τα υλικά και ούτε το μάτι τους είναι εκπαιδευμένο να αναγνωρίζει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των επίπλων, δεν ελέγχουν τη σχέση ποιότητας/τιμής, με αποτέλεσμα να έχουν μια ανασφάλεια, η οποία σε κάποιες περιπτώσεις, πριν την αγορά των επίπλων, οδηγεί τα ζευγάρια σε διαφωνία, για να το πούμε κομψά.
Εξ άλλου, τα λεφτά δεν είναι λίγα. Μια πλήρης επίπλωση σπιτιού κοστίζει όσο και το αυτοκίνητο της οικογένειας.

Από την άλλη πλευρά, τα νέα έπιπλα ανανεώνουν την ατμόσφαιρα του σπιτιού, φτιάχνουν τη διάθεσή των ενοίκων και κάνουν τη ζωή στο σπίτι ευχάριστη σε καθημερινή βάση. Μάλιστα τα τελευταία μοντέλα επίπλων ενσωματώνουν αξεσουάρ που διευκολύνουν τη λειτουργία και τη χρήση των κάθε φύσεως ηλεκτρονικών συσκευών που σήμερα κυριαρχούν στη ζωή μας.
Για τα νεαρά ζευγάρια που κάνουν όνειρα, τα νέα έπιπλα για το σπίτι τους είναι το φωτεινό αντικείμενο του πόθου τους.

Σίγουρα ο κόσμος σήμερα έχει μεγάλα προβλήματα, σε βαθμό που στην Ελλάδα ακόμη και μια συζήτηση για έπιπλα να θεωρείται εκτός τόπου και χρόνου.

Όμως, όλοι οι άνθρωποι, πλούσιοι και φτωχοί, στα χωριά και στις πόλεις, αυτοί που ζουν σε βίλες με πισίνα και αυτοί που ζουν σε λυόμενες παράγκες επίπεδης συσκευασίας, όλοι κάποια στιγμή θα χρειαστούν καινούρια έπιπλα για να λειτουργεί ο χώρος τους.

Δεν υπάρχει σπίτι που να μην έχει ανάγκη από έπιπλα και επιπλοξυλουργικές υπηρεσίες.

Εκτός αυτού, τα καινούρια έπιπλα που λόγω νεωτερισμών και τεχνολογίας, όπως προαναφέραμε, είναι ωραιότερα και λειτουργικότερα από τα παλιά, είναι μια διαρκής πρόκληση.

Επίσης, τα ξενοδοχεία, τα τουριστικά καταλύματα, τα καταστήματα, τα γυμναστήρια κτλ. όλα αυτά για να είναι ανταγωνιστικά πρέπει να ανανεώνουν τη διακόσμησή τους.

Σήμερα ζούμε σε μια περίοδο μεγάλης οικονομικής κρίσης, όπου η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών έχει υποστεί μεγάλη μείωση, με αποτέλεσμα να αναβάλλουν τις αγορές τους, μέχρι να εξοικονομήσουν το χρηματικό ποσόν που θα χρειαστούν για να βγούν στα καταστήματα των επίπλων ή να καλέσουν τον ξυλουργό, ή έναν ειδικό της διακόσμησης.

Το ζητούμενο τώρα από την πλευρά των καταναλωτών είναι, με δεδομένο έναν καθορισμένο προϋπολογισμό, να καλύψουν με αυτόν όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες, ή να αποκτήσουν αγαθά με τη μεγαλύτερη δυνατή ποιότητα και την διαρκέστερη αντοχή τους στο χρόνο.
Από την άποψη αυτή είναι προφανής η ανάγκη των καταναλωτών για τεχνική και εμπορική ενημέρωση. Αν ο καταναλωτής γνωρίζει κάποια βασικά πράγματα αυτό θα τον βοηθήσει να αποφύγει πιθανά λάθη και να επιλέξει το πλέον κατάλληλο για τη δουλειά του προϊόν.

Τέσσερις παράγοντες, σε αλληλεξάρτηση ο ένας με τον άλλον, καθορίζουν την ποιότητα των επίπλων και των επιπλώσεων, από τη σκοπιά του καταναλωτή:

1) Σχεδιασμός και λειτουργικότητα
2) Αντοχή (ποιότητα υλικών/σύνδεσμοι)
3) Επιμέλεια κατασκευής/φινίρισμα, και
4) Να διατίθενται σε τιμή κοινωνικώς αποδεκτή

Ένα έπιπλο που πληροί τις τρεις πρώτες προϋποθέσεις, αλλά η τιμή του είναι υπερβολική, δεν θα πάρει ποτέ πρώτο βραβείο σ’ έναν διαγωνισμό σχεδιασμού επίπλου, αλλά ούτε και οι καταναλωτές θα το επιβραβεύσουν με την προτίμησή τους.
Γενικά, καλά έπιπλα είναι αυτά που είναι χρήσιμα, κατάλληλα για το σκοπό που αγοράζονται, λειτουργικά και ευχάριστα.

Τα έπιπλα τοίχου πρέπει να είναι ευσταθή και να στερεώνονται οπωσδήποτε στον τοίχο.
Αν δεν είναι στερεωμένα, τα παιδιά που συνηθίζουν να ανοίγουν ένα χαμηλό συρτάρι και να πατούν πάνω του, ή ένας σεισμός, μπορούν να τα ανατρέψουν με απρόβλεπτες συνέπειες.

epipla-toixoy-kindinos

Δεν είναι ανάγκη ο σχεδιαστής των καλών επίπλων να είναι διάσημος, ή ο ξυλουργός να είναι φημισμένος και να εκμεταλλεύεται τη φήμη του, ή να είναι αγορασμένα από μια εταιρεία που κάνει διαρκώς διαφημιστικό ντόρο.
Ωστόσο, η ενεργός παρουσία μιας εταιρείας στην αγορά επί σειρά δεκαετιών μετράει και δεν πρέπει να παραβλέπεται, αλλά στους νέους καιρούς πρέπει κι αυτό να επαναπροσδιοριστεί.

Σχεδιασμός και λειτουργικότητα

Ως προς τον σχεδιασμό των επίπλων, οι άνθρωποι έχουν ανάγκη να προσωποποιούν το περιβάλλον τους.

Θέλουν τουλάχιστον τα έπιπλα του χώρου υποδοχής, στο καθιστικό και στην κρεβατοκάμαρα να είναι σχεδιασμένα και κατασκευασμένα κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να δημιουργούν ατμόσφαιρα και να αποτελούν προέκταση της προσωπικότητας τους.

Εξ άλλου και το δαντελένιο σεμεδάκι της παλιάς νοικοκυράς πάνω στην τηλεόραση, αυτό το νόημα είχε:
Είμαι κι εγώ εδώ, όχι μόνο η τεχνολογία!

Αντίθετα, στην επίπλωση της κουζίνας και του μπάνιου, η ανάγκη της εξατομίκευσης της επίπλωσης απουσιάζει, με εξαίρεση ίσως το πορτάκι, όπου κάποιες νοικοκυρές θέλουν να βάλουν στο σχέδιο και τη δική τους πινελιά.
Στην κουζίνα βασικά μας ενδιαφέρει η καθαριότητα, η υγιεινή, η ευκολία και η βολικότητα της επίπλωσης. Να τα έχει όλα η νοικοκυρά σε απόσταση χεριού.

Ο σχεδιασμός των επίπλων πρέπει να υπαγορεύεται από τον τρόπο της ζωής μας, από το μέγεθος του χώρου που διαθέτουμε, από τον ελεύθερο χρόνο που διαθέτουμε για ξεσκόνισμα των επίπλων και καθαρισμό του σπιτιού και από την πιθανότητα τα καινούρια έπιπλα να χτυπηθούν και να γρατσουνιστούν.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνουν οι αγοραστές στις διαστάσεις των επίπλων.
Συχνά βλέπουμε ογκώδη έπιπλα να μπουκώνουν ένα διαμέρισμα.
Άλλα πάλι που είναι σχεδιασμένα με βάση την ανθρωπομετρία ξένων πληθυσμών δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των σωματότυπων που επικρατούν στην Ελλάδα, όπως είναι π.χ. οι πολυθρόνες με χαμηλά μπράτσα.

Έχει βρεθεί ότι το ύψος των πληθυσμών στην Ευρώπη αυξάνει κατά μέσο όρο ένα εκατοστό του μέτρου ανά δεκαετία, πράγμα που σημαίνει διαφορετικές ανάγκες σε σχέση με το παρελθόν σε καρέκλες, τραπέζια, κρεβάτια, θρανία, γραφεία κτλ.
Επίσης, είναι γνωστό ότι σήμερα η σωματική διάπλαση των παιδιών είναι διαφορετική απ’ ότι στις προηγούμενες γενιές.
Αυτές οι αλλαγές επιβάλλουν την προσαρμογή των διαστάσεων των επίπλων στα νέα δεδομένα.

Οι υποψήφιοι αγοραστές επίπλων δεν πρέπει να θεωρούν αυτονόητη την προσαρμογή των διαστάσεων των σημερινών επίπλων στα νέα δεδομένα, ούτε είναι σίγουρο ότι εφαρμόζουν όλοι οι κατασκευαστές τους κανόνες της ανθρωπομετρίας.

Οπότε, οι πελάτες μιας έκθεσης επίπλων δεν πρέπει να ντρέπονται να κάθονται στα καθίσματα ή να ξαπλώνουν στους καναπέδες και τα κρεβάτια μέσα στην έκθεση, όχι για μερικά δευτερόλεπτα όπως γίνεται συνήθως, αλλά για αρκετή ώρα, προκειμένου να τα δοκιμάσουν με προσοχή από άποψη της ανθρωπομετρίας, πριν τα αγοράσουν.

Αντοχή (σύνδεσμοι)

Η αντοχή των επίπλων εκτός από την επιλογή των κατάλληλων υλικών, για τα οποία μιλάμε στην ενότητα των υλικών, είναι και θέμα συνδεσμολογίας των μερών τους.

Δεδομένου ότι τα έπιπλα αποτελούνται από κομμάτια που μοντάρονται ή συναρμολογούνται, εδώ το ερώτημα είναι με ποιόν τρόπο συνδέονται μεταξύ τους τα μασίφ κομμάτια με τις επιφάνειες, π.χ. τα ποδαρικά ενός τραπεζιού με την επιφάνειά του – το λεγόμενο καπάκι του τραπεζιού, ή, πως συνδέονται τα μασίφ κομμάτια μεταξύ τους π.χ. σε μια καρέκλα, ή, πως συνδέονται τα ράφια και οι ορθοστάτες σε μια βιβλιοθήκη κτλ.

Οι ισχυρότεροι σύνδεσμοι είναι οι παραδοσιακοί (μόρσο, δόντια, χελιδονοουρά κτλ.), οι οποίοι γίνονται μόνο όταν τα μέρη που πρόκειται να συνδεθούν είναι από μασίφ ξύλο, κατά προτίμηση σκληρής ξυλείας.

syndesmoi-epiplvn-ab

Όταν τα προς σύνδεση μέρη είναι από μοριοσανίδα ή MDF οι παραδοσιακοί σύνδεσμοι λόγω υλικού δεν έχουν ανάλογη αντοχή και στην περίπτωση αυτή επιλέγονται οι λεγόμενοι μοντέρνας τεχνολογίας σύνδεσμοι (λαμέλο, φεράμια κτλ.) με τους οποίους μοντάρονται τα λυόμενα έπιπλα.
Βέβαια, ο πιο απλοϊκός και χωρίς απαιτήσεις σύνδεσμος είναι το κάρφωμα των κομματιών.

Οι παραδοσιακές συνδέσεις προσθέτουν διακοσμητική αξία σε μία λιτή ξύλινη κατασκευή χωρίς διακοσμητικό στόλισμα! Χάρη σ’ αυτή τη μοναδική τους δυνατότητα παραμένουν μέχρι σήμερα ένα δημοφιλέστατο εργαλείο τόσο της παραδοσιακής, όσο και της μοντέρνας αρχιτεκτονικής ξυλουργικής.

Επιμέλεια κατασκευής/φινίρισμα

epiplo-kakis-epimelias

Η επιμέλεια της κατασκευής ενός επίπλου διαπιστώνεται από την παρατήρηση των γωνιών του – αν υπάρχει ελάττωμα στις γωνίες φωνάζει μόνο του- και από την παρατήρηση της πίσω μεριάς του επίπλου και των άλλων μη εμφαινόμενων μερών του, τα οποία μπορούμε να δούμε αν αναποδογυρίσουμε το έπιπλο, ή αν σκύψουμε από κάτω, ή από μέσα.

Αν ένα έπιπλο είναι επιμελημένης κατασκευής στα ορατά σημεία του, αυτή η επιμέλειά κανονικά πρέπει να συνεχίζεται και στα μη εμφαινόμενα μέρη του, με τη λογική ότι ένας σωστός κατασκευαστής δεν κάνει διάκριση.

Δεν έχει σημασία αν τα κρυφά μέρη έγιναν από κατώτερα υλικά, για λόγους μείωσης του κόστους. Και στα ακριβά έπιπλα, η βάση των συρταριών και το πίσω μέρος των επίπλων που βλέπει τοίχο δεν γίνονται από μασίφ ξύλο. Αυτό που μετράει είναι η επιμέλεια της δουλειάς.

ΦΙΝΙΡΙΣΜΑ: Πάρα πολλοί καταναλωτές, επειδή το μάτι τους κουράστηκε από την απέραντη ποικιλία των χρωματισμών και των σχεδίων των επενδεδυμένων επιφανειών, όπως οι μελαμίνες, τα θερμοφόϊλ κτλ., όταν πρόκειται να κάνουν ανανέωση επίπλωσης προτιμούν τις επιφάνειες που είναι επενδεδυμένες με φυσικό καπλαμά (ημίμασιφ επιφάνειες).

Οι ημίμασιφ επιφάνειες στιλβώνονται και βάφονται με αποτέλεσμα να βγάζουν μια ήπια ομορφιά, μια φυσικότητα και μια πολυτέλεια που δεν βγάζουν οι διακοσμητικές επιφάνειες απομίμησης. Οι τελευταίες, έχουν μεν μια τέλεια ομορφιά, που οφείλεται στον ρεαλισμό της φωτογράφισης και της εκτύπωσης, αλλά καμιά φορά, ανάλογα με το περιβάλλον, η ομορφιά αυτή φαντάζει τερατώδης…

Οι επικαλυπτικές βαφές μπορεί να είναι διαφανείς (βερνίκια) ή αδιαφανείς (λάκες). Μπορεί να είναι βασισμένες σε οργανικούς διαλύτες ή σε νερό -υδατοδιαλυτά βερνίκια – και ως προς τη στιλπνότητά τους έχουν τις παρακάτω διαβαθμίσεις με μονάδα μέτρησης τα γκλος :
• Matte/ματ – Μικρή στιλπνότητα (20ο έως 25ο).
• Satin/σατινέ – Μέτρια στιλπνότητα (50ο έως 60ο).
• High gloss /χάϊ γκλος- Πολύ μεγάλη στιλπνότητα (90ο έως 100ο).

Για τη στίλβωση και τη βαφή του ξύλου των επίπλων και των επιπλώσεων εφαρμόζονται διάφορες τεχνικές, όπως πέρλες, πατίνες, ντεκαπέ, γόμα λάκα.
Η πιο δημοφιλής τεχνική χρωματισμού είναι το ντεκαπέ, όπως γινόταν πολύ παλιά.

stilpnotita-bafis-epiplvn-1

Με το δίχρωμο ντεκαπέ, (φωτο) όταν εφαρμόζεται σε ανοιχτόπορα ξύλα, όπως δρυς, δεσποτάκι κ.ά. αναδεικνύονται τα νερά του ξύλου.

Λειτουργία αγοράς. Η φθηνή, η μεσαία και η ακριβή

Όπως συμβαίνει με όλα τα καταναλωτικά αγαθά, έτσι και η αγορά των επίπλων και των επιπλώσεων, από την άποψη των τιμών, μπορεί να διακριθεί:

– Στην αγορά των χαμηλών τιμών
– Στη μεσαία αγορά, και
– Στην ακριβή αγορά.

Στην πραγματικότητα, ανάμεσα στις τρεις παραπάνω κατηγορίες δεν υπάρχουν στεγανά. Ωστόσο, η διάκριση αυτή γίνεται εύκολα αντιληπτή και από τους καταναλωτές, καθώς στην κάθε κατηγορία χρησιμοποιούνται διαφορετικά υλικά.

Τα καταστήματα επίπλων είναι υποχρεωμένα βάσει νόμου να τοποθετούν πάνω στα έπιπλα που εκθέτουν ειδική ετικέτα στην οποία να αναγράφονται τα υλικά των επίπλων.
Παραμένει άγνωστο αν ελέγχεται η τήρηση του νόμου, αλλά αν κάποια καταστήματα δεν τηρούν τη νομοθεσία, χάνουν την αξιοπιστία τους στα μάτια των πελατών τους.

Ας δούμε τα χαρακτηριστικά των τριών αγορών:

Η αγορά των χαμηλών τιμών

Στην αγορά επίπλων χαμηλών τιμών δραστηριοποιούνται τα γνωστά μας πολυεθνικά πολυκαταστήματα οικιακού εξοπλισμού και ελαφρών επίπλων τύπου ΙΚΕΑ, διάφορα εμπορικά καταστήματα τοπικής εμβέλειας εταιρειών εισαγόμενων επίπλων, το ηλεκτρονικό εμπόριο, ακόμη και τα σούπερ μάρκετ τροφίμων.

Κοινό χαρακτηριστικό γνώρισμα των επίπλων της αγοράς των χαμηλών τιμών, απ’ όπου κι αν πωλούνται, είναι η απουσία αντοχής.
Τα έπιπλα αυτά είναι θεληματικά φθαρτά και γι’ αυτό κατασκευάζονται από πάνελ ξυλοπολτού μικρού πάχους που δεν κρατούν μεντεσέδες και μεταλλικούς συνδέσμους και γενικά δεν έχουν καλή εφαρμογή.

epipla-xamilis-timis-2

Η συναρμολόγηση των επίπλων αυτών που γίνεται στο σπίτι και όχι στο εργοστάσιο, συνήθως από μη εκπαιδευμένους χρήστες, επίσης υπονομεύει την αντοχή τους, με αποτέλεσμα τη γρήγορη κατανάλωση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στα γνωστά πολυκαταστήματα οικιακού εξοπλισμού όταν τα έπιπλα είναι κατασκευασμένα από ποιοτικότερα υλικά, όπως π.χ. ξύλο μασίφ ή πάνελ ξύλου κανονικού πάχους, στην περίπτωση αυτή οι τιμές τους δεν είναι χαμηλές αλλά ισοδύναμες με τις τιμές των επίπλων της μεσαίας αγοράς, όπου επικρατούν τα ελληνικά έπιπλα και για την οποία μιλάμε παρακάτω.

Τον περασμένο αιώνα, όταν στη Δύση η κατανάλωση ήταν η κινητήριος δύναμη της οικονομίας, τα έπιπλα (αλλά και όλα τα βιομηχανικά αγαθά) δεν κατασκευάζονταν για να αντέχουν μια ζωή…
Με την αλλαγή του αιώνα, η στρατηγική αυτή αποσύρθηκε και τη θέση της πήρε η οικολογική στρατηγική ή ο λεγόμενος οικολογικός σχεδιασμός.

Οικολογικός σχεδιασμός (EcoDesign) μεταξύ άλλων, σημαίνει:
Κατασκευάζουμε προϊόντα αντοχής, με προορισμό τη διάρκεια στο χρόνο, με δυνατότητα να επιδιορθώνονται όταν χαλούν, ώστε να αποτρέψουμε την εξάντληση των πόρων του πλανήτη μας.

Η αλήθεια είναι ότι ο Έλληνας καταναλωτής, πριν τον στρέψει η οικονομική κρίση στα φθηνά προϊόντα, λειτουργούσε για λόγους συμφέροντος με τον οικολογικό τρόπο, άσχετα αν αυτό γινόταν μη συνειδητά.

Από το πρίσμα αυτό, τα έπιπλα των καταστημάτων τύπου ΙΚΕΑ αν και καλοσχεδιασμένα, είναι αντιοικολογικά, γιατί είναι θεληματικά φθαρτά και συντείνουν στην εξάντληση των πόρων του πλανήτη.

Ως προς τις επιπλώσεις, δεν υπάρχει αγορά χαμηλών τιμών για τις επιπλώσεις.
Κανένας επιπλοξυλουργός που σέβεται το όνομά του δεν θα δεχθεί να σκαρτέψει τα υλικά για να κατασκευάσει κάτι το εφήμερο – αρκεί να είναι το φθηνότερο…

Η μεσαία αγορά

Είναι η αγορά της λεγόμενης προσιτής πολυτέλειας.

Καλύπτει τις ανάγκες των καταναλωτών της ευρείας μεσαίας τάξης που θέλουν να αγοράζουν αξιόπιστα προϊόντα που να ανταποκρίνονται στη σχέση ποιότητας/τιμής, αλλά να μην κοστίζουν και μια περιουσία.

Οι καταναλώτριες, από την πλευρά τους, συνήθως εργαζόμενες, στα έπιπλα της μεσαίας αγοράς εκτιμούν το ότι, σε αντίθεση με τα βαριά έπιπλα, ξεσκονίζονται γρήγορα και γενικά έχουν εύκολη συντήρηση.

Στη μεσαία αγορά τα βασικά υλικά που χρησιμοποιούνται από την επιπλοποιία και από την επιπλοξυλουργική είναι δύο:

  • Το μασίφ ξύλο της εύκρατης ζώνης, όπως οξιά, πεύκα, καστανιά, δρυς κτλ. προκειμένου για σκελετά, κορνίζες, κορδόνια, διάφορα διακοσμητικά προφίλ κτλ., και
  • Οι επιφάνειες – κατασκευαστικές ή διακοσμητικές- με πυρήνα από μοριοσανίδα ή MDF, οι οποίες είναι επενδεδυμένες με τους δημοφιλείς τρόπους που περιγράφουμε στην ενότητα των πάνελ ξύλου.

Στο ανώτερο κομμάτι της μεσαίας αγοράς και μέχρι τα σύνορα της ακριβής, οι επιφάνειες μπορεί να είναι από κόντρα πλακέ, ή πάλι από μοριοσανίδα ή MDF, αλλά τώρα επενδύονται με φύλλα φυσικού καπλαμά ξύλου (ημίμασιφ κατασκευές – η τυπική προσιτή πολυτέλεια).

Βέβαια, η αισθητική που εκπέμπει μια ημίμασιφ επιφάνεια εξαρτάται από το είδος του ξύλου του καπλαμά, από τη φιγούρα των νερών του, από το ταίριασμα των κομματιών του καπλαμά πάνω στην συγκεκριμένη επιφάνεια, και από την ποιότητα του φινιρίσματος.

Στη μεσαία αγορά βρίσκουν εφαρμογή όλες οι σύγχρονες τεχνολογίες της επεξεργασίας του ξύλου.
Επίσης εδώ δραστηριοποιούνται όλα τα επαγγέλματα του ευρύτερου χώρου του ξύλου-επίπλου και της διακόσμησης, με κύριο χαρακτηριστικό τη μεταξύ τους συνεργασία και με στόχο την περιπόθητη ανταγωνιστικότητα.

Το κλειδί της ανταγωνιστικότητας είναι τα ημιέτοιμα μέρη επίπλων/επιπλώσεων.
Αυτά κατασκευάζονται από οργανωμένες και εξειδικευμένες στο είδος τους βιομηχανίες εντάσεως τεχνολογίας και αυτοματισμών, που αποκλειστικά κάνουν μια συγκεκριμένη δουλειά, π.χ. παράγουν μόνο πορτάκια, μόνο συρτάρια, ή κάνουν μόνο καμπύλωση, μόνο λουστράρισμα κτλ.
Οι εταιρείες αυτές δεν απευθύνονται στον τελικό καταναλωτή, αλλά μόνο στους κατασκευαστές.

Έτσι, ένας συνοικιακός κατασκευαστής/ξυλουργός μ’ έναν πολύ μικρό επαγγελματικό χώρο, μπορεί να παραδώσει στον πελάτη του μια κατασκευή προηγμένης τεχνολογίας, καθώς το δύσκολο κομμάτι της κατασκευής το δίνει σε μια βιομηχανία υπερσύγχρονης τεχνολογίας με την οποία συνεργάζεται.
Αρκεί να έχει την κατάλληλη πληροφόρηση και διασύνδεση στον κλάδο του.
Οπότε, όταν λέει στον πελάτη του ότι ανταγωνίζεται στην ποιότητα κατασκευής μια φημισμένη φίρμα, το εννοεί.
Πριν την οικονομική κρίση οι κατασκευαστές/επιπλοξυλουργοί επεδίωκαν και αυτοί να εξειδικευτούν σε κάτι, για λόγους ανταγωνιστικότητας.
Τα τελευταία χρόνια αυτό εγκαταλείφθηκε.
Σήμερα το επιπλοξυλουργικό εργοστάσιο ή εργαστήριο αναλαμβάνει να κατασκευάσει τα πάντα και αυτή είναι μία τάση που δεν παρατηρείται μόνο στην Ελλάδα, αλλά σ’ όλη την Ευρώπη και το δυτικό κόσμο γενικότερα.

Μην παρεξηγήσετε λοιπόν έναν συνοικιακό ξυλουργό που θα σας πει ότι κατασκευάζει τα πάντα! Το εννοεί.

Η ακριβή αγορά

Η ακριβή αγορά των επίπλων και των επιπλώσεων έχει τους δικούς της εμπορικούς δρόμους και τους δικούς της πελάτες. Απαρτίζεται από δύο μέρη:

α) από καταστήματα εταιρειών που διαθέτουν επώνυμα έπιπλα γοήτρου/brand name κατοικίας και γραφείων, καθώς και επώνυμες επιπλώσεις κουζίνας/μπάνιου, και
β) από επιπλοξυλουργικές εταιρείες διακόσμησης με δικά τους εργοστάσια, ή από εργαστήρια μικρότερης κλίμακας, που αναλαμβάνουν ξυλουργικά και επιπλώσεις επί παραγγελία.

Εννοείται ότι ένας αριθμός ξυλουργικών εργοστασίων που αναφέρθηκαν στη μεσαία αγορά – το 15- 20 % κατ’ εκτίμηση- έχουν τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθούν και στην ακριβή αγορά, προσαρμόζοντας κατάλληλα τα υλικά και την επεξεργασία τους.
Όμως, πολλοί κατασκευαστές/ξυλουργοί δεν ξέρουν πώς να πουλήσουν σ’ έναν πιο εύπορο πελάτη.
Στη συναλλαγή αναφέρονται διαρκώς στην τιμή, ενώ ο συγκεκριμένος πελάτης έχει ανάγκη να του εξηγήσουν την προστιθέμενη αξία του προϊόντος τους.

Υπάρχουν στην εποχή της κρίσης, εύποροι πελάτες;
Εκτιμάται ότι το 10% του ελληνικού πληθυσμού εξακολουθεί να συμπεριφέρεται καταναλωτικά όπως και πριν από την κρίση.

Ως ανώτερης ποιότητας έπιπλα θεωρούνται οι κατασκευές που συνδυάζουν:
1) ποιότητα υλικών,
2) ποιότητα κατασκευής, και (…δεν αρκούν αυτά)
3) μοναδικό σχεδιασμό.

Ένα ανώτερης ποιότητας έπιπλο δεν μπορεί να είναι φθηνό.
Το βαρύνουν πολλά έξοδα: Τα καλύτερα υλικά, η μελέτη της κατασκευής, ο σχεδιασμός, οι πειραματισμοί κτλ., όταν πρόκειται για σειρά επίπλων design.
Επίσης, λόγω χειροποίητης εργασίας, δεν μπορεί να είναι φθηνή και η παραδοσιακή ξυλουργική επίπλωση.

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ακριβή αγορά των επιπλώσεων ανήκουν σε ξυλουργούς που προέρχονται από το χώρο της επιπλοποιίας.
Διαθέτουν οργανωμένη επιπλοξυλουργική βιομηχανία για να τα κατασκευάζουν όλα μέσα στο εργοστάσιό τους, προκειμένου να διατηρούν με τον τρόπο αυτό τον απόλυτο έλεγχο της ποιότητας σε όλες τις φάσεις της κατασκευής και τοποθέτησης.
Επίσης, απασχολούν αρχιτέκτονα ή συνεργάζονται με τον αρχιτέκτονα του πελάτη.
Σε κάθε περίπτωση, η συνεργασία αρχιτέκτονα και ξυλουργικού εργοστασίου προσδιορίζει τη λεγόμενη αρχιτεκτονική ξυλουργική.

Αν στη μεσαία αγορά βρίσκουν εφαρμογή όλες οι σύγχρονες τεχνολογίες του ξύλου, στην ακριβή αγορά, πέρα απ’ αυτές, βρίσκουν ακόμη εφαρμογή η χειροποίητη εργασία και οι παραδοσιακές τεχνικές της επεξεργασίας του μασίφ ξύλου, όπως μόρσα, σύνδεση χελιδονοουράς, μαρκετερί, ενθέσεις, πατίνα, γόμα λάκα κτλ.
Οι ξυλουργοί της ακριβής κατηγορίας είναι αυτοί που παίρνουν τις καλές δουλειές.
Είναι άτομα προικισμένα με γούστο, κατέχουν τα μυστικά του ξύλου και πατούν γερά στα πόδια τους ως επαγγελματίες.
Συνήθως έχουν κλεισμένες παραγγελίες -πήραν καπάρο- για μια διετία μπροστά. Κρίση και ανεργία γι’ αυτούς είναι άγνωστες λέξεις. Αναλαμβάνουν τα πάντα: κουφώματα, σκάλες, ταβάνια, επενδύσεις και επιπλώσεις, εκτός από τα παρκέτα που θέλουν δικό τους μάστορα.

Στα ανώτερης ποιότητας έπιπλα/επιπλώσεις οι επιφάνειες δεν έχουν πυρήνα από μοριοσανίδα ή από MDF, αλλά από πλακάζ ή ταμπλά ιδιοκατασκευής του επιπλοποιού.
Αυτό σημαίνει χρήση αποκλειστικά φυσικού ξύλου παντού, έστω κι αν μια ημίμασιφ κατασκευή υπερτερεί του μασίφ από τη μηχανική άποψη.

Ωστόσο, στις παρυφές της ακριβής αγοράς, στα σύνορα προς τη μεσαία κατηγορία, μπορούμε να βρούμε και έπιπλα με επιφάνειες ημίμασιφ ή από κόντρα πλακέ, πάντα επενδεδυμένα με φυσικό καπλαμά ακριβού ξύλου.

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι οι πελάτες της κατηγορίας αυτής είναι άτομα ευκατάστατα. Μεταξύ αυτών και Celebrities από το χώρο του χρήματος ή του θεάματος που κατά καιρούς δείχνουν τα σπίτια τους μέσα από τις σελίδες περιοδικών που στον τίτλο τους υπάρχει η λέξη ΣΠΙΤΙ.

epiploseis-polytelias

Βέβαια, οι πιο συχνοί πελάτες της ακριβής αγοράς είναι διάφοροι οργανισμοί, εταιρείες, ξενοδοχεία, τράπεζες, εμπορικά κέντρα, νοσοκομεία, αεροδρόμια, επιβατηγά πλοία κτλ. όπου οι χώροι είθισται να είναι διακοσμημένοι με επιπλώσεις γοήτρου.
Αλλά, τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι όλοι οι πελάτες της ακριβής κατηγορίας κολυμπούν στο χρήμα. Στην πραγματικότητα προέρχονται απ’ όλες τις κοινωνικές τάξεις.

Υπάρχουν άτομα που, παρά την περιορισμένη τους οικονομική δυνατότητα, θέλουν να έχουν στο σπίτι τους και να χρησιμοποιούν ένα ακριβό έπιπλο ανώτερης ποιότητας– γραφείο, τραπεζάκι, βιβλιοθήκη, μπρεζιέρα  κτλ. – άσχετα αν η υπόλοιπη επίπλωση του σπιτιού τους είναι η συνηθισμένη που έχουν όλα τα σπίτια.
Αυτό συμβαίνει γιατί απλά τους αρέσουν τα ωραία πράγματα, γιατί εκτιμούν την ομορφιά απ’ όπου κι αν προέρχεται. Το ίδιο και την ομορφιά που βγάζει ένα έπιπλο από ξύλο.

Τελευταία, παρατηρούμε σε δημόσιους χώρους καθημερινής χρήσης, όπως καφετέριες, ταχυφαγεία και άλλα καταστήματα, ενώ η επίπλωσή τους είναι η συμβατική – μελαμίνες, φορμάϊκα, μεταλλικά ή πλαστικά καθίσματα κτλ.- ο διακοσμητής έχει τοποθετήσει κάπου ένα μεγάλο ξύλινο τραπέζι για να το χαζεύουν οι πελάτες του καταστήματος, δηλαδή πάλι για λόγους γοήτρου της επιχείρησης.

sofistike-epipla-trapezia

Αυτό το τραπέζι συνήθως είναι μια παραδοσιακή κατασκευή μασίφ ξύλου και φυσικού καπλαμά, ή ένα έπιπλο σοφιστικέ σχεδιασμού κατασκευασμένο στην ηλεκτρονική φρέζα CNC.
Πέρα από το γόητρο, το ξύλο όταν συνδυάζεται στη διακόσμηση και στις κατασκευές με άλλα υλικά, όπως μάρμαρο, μπετόν, αλουμίνιο, πλαστικό, πλακάκια κτλ. κατευνάζει την παγερότητα αυτών των υλικών. Και όσο τα καταστήματα και οι δημόσιοι χώροι θα κατακλύζονται από διάφορα πλαστικά και μεταλλικά έπιπλα, τόσο θα αυξάνεται η αξία των ξύλινων κατασκευών.

Αυτό σημαίνει ότι η παραδοσιακή ξυλουργική, που εκ των πραγμάτων ευδοκιμεί στην ακριβή αγορά, δεν πρόκειται να χαθεί ούτε στις μέρες μας, ούτε στο μέλλον, άσχετα αν το ξυλουργικό κοπτικό εργαλείο δεν θα το οδηγεί πια το ανθρώπινο χέρι μέσω της ξυλουργικής μηχανής, αλλά το λογισμικό CAD-CAM.